
Seminari progetto DIECI
11 dicembre ore 14.30 - 17.30 (iscrizione entro 4 dicembre)
What is a Happening in My Online Course? Assessment and Feedback while Teaching Online
As instructors have moved their teaching online many have experienced a growing frustration of the challenge of assessing students’ performance/understanding as teaching unfolds. This frustration is rooted in the assumption that students can accurately be assessed through observation while lecturing, which the online setting seems to compromise. This workshop will discuss this assumption and others and revisit active learning as a concept and explore how to assess key components (student performance, participation, student group work) of online teaching and introduce several nontraditional forms of assessment (peer evaluation, rubrics, take home and group exams etc.). In addition, the concept of “presence” online will be discussed as a means to establishing a more open online classroom experience, facilitating greater understanding of what is happening in your online course.
docente: Prof. Edward W. Taylor
Professor Emeritus of Lifelong Learning and Adult Education from Penn State University-Harrisburg, USA. Formerly a public-school teacher and outdoor adventure educator, as a professor he has written broadly on transformative learning theory and teaching strategies that help facilitate change. While living in Italy he has worked extensively at UNIPD and other Italian universities leading faculty development workshops in active learning, interactive lecturing and group dynamics and teacher – student relationships. He believes strongly that teaching is first and foremost about facilitating learning, which the online setting offers new challenges and opportunities.
18 dicembre ore 14.30 - 16.30 (iscrizione entro 11 dicembre)
Costruire il syllabus secondo i principi del ‘constructive alignment’
Qual è la funzione del syllabus? Quali dimensioni dovrebbe comprendere per essere uno strumento utile per docenti e studenti/esse?
Il workshop prevede la presentazione dei criteri di costruzione di un syllabus secondo la prospettiva del constructive alignment che consente ai docenti di garantire coerenza tra i learning outcomes, le risorse, i processi di insegnamento/apprendimento e di valutazione.
Il workshop propone le modalità di definire i learning outcomes (LO), come i LO possono essere utilizzati a supporto dell’apprendimento, oltre che un’esemplificazione dell’allineamento tra LO, attività, metodo, risorse e valutazione. Infine, si propone una struttura-base per la costruzione di un video-syllabus.
docente: Dr. Concetta Tino
RTD-a) in Didattica, pedagogia speciale e ricerca educativa, Università di Padova,
Docente di: ‘Teaching and Interventions methods in Organizations’ e di ‘Metodi e Strategie per l’Employability’ nel corso di laurea magistrale in Management dei servizi educativi e formazione continua; ‘Metodologie e tecniche del lavoro di gruppo e dell'animazione’ nel corso di laurea triennale in Scienze dell’ Educazione e della Formazione; membro del gruppo Teaching4Learning@unipd